پارک جنگلی مره خونی

معرفی بهترین مناطق تفریحی و گردشگری ایران

پارک جنگلی مره خونی

پارک جنگلی مره خونی یکی از پارک‌های استان آذربایجان شرقی می‌باشد. با ایجاد تغییراتی که در این پارک انجام گرفته است این پارک به یکی از جاذبه‌های گردشگری استان تبدیل گردیده است. این پارک در قسمت ورودی شهر سردرود واقع شده است.
وجود چشم اندازهای بکر طبیعی و اقدامات عمرانی صورت گرفته در سال های اخیر از سوی شهرداری، به زیبائی های خدادادی آن افزوده است. این پارک از نظر موقعیت جغرافیایی، در قسمت جنوب شرقی سردرود و پایین دست قله های «گیرده بوتون» و «مصلی» قرار دارد و چسبیده به قلعه تاریخی و سه هزار ساله سردرود «نارین قلعه» میباشد.
به احتمال زیاد نام اولیه و اصلی آن در گذشته های دور «مارخانی» و یا «ماره خانی » بوده است. طبق آنچه در فرهنگ لغات از جمله فرهنگ «انندراج» و «برهان قاطع» آمده است «ماره» و «مار» مخخف کلمه مادر بوده و «خوانی» نیز در معنای چشمه و آب حوض و نیز چاه آمده است. مطابق این تعاریف، ماره خوانی یا مار خوانی به معنای چشمه مادر و یا مادر چشمه ها می باشد که نشأت گرفته از «آنا هیتا» (الهه آب) و مکتب میترا ایسم و آیین مهر پرستی و مهر دینی است. به مرور زمان تغییرات آوایی روی آن صورت گرفته و امروزه به شکل «مره خونی» تلفظ میشود.

شاید جایگاه این قنات و استخر به عنوان چشمه مادر، به سبب بزرگی و میزان آب دهی آن در قیاس با چشمه های اطراف (کند چشمه سی و بالا گول) بوده باشد. علت دیگر احتمالا وجود «نارین قلعه» به عنوان قلعه حفاظتی تارماکیس (تبریزکنونی) در جوار آن است که به آن اهمیت بیشتری داده و آن را حیاتی تر از بقیه قناتها کرده است.

آنچه مهم و مسلم است قدمت و سابقه تاریخی آن است که امروزه با تبدیل آن به پارک تفریحی، از جایگاه دیگری برخوردار است.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.